Biker savjeti

Savjetnik za kupnju bicikla!

Svi oni koji misle da je danas lako odabrati bicikl, možda se i varaju! Biker stoga donosi nekoliko savjeta koji će vam možda koristiti već danas...

Ušli bi u jedan od rijetkih biciklističkih dućana, pregledali sva tri modela gradskog bicikla i odlučili se za onaj čija bi nam se boja najviše svidjela jer ipak, to je bila najveća razlika.

A danas, vrsta, modela i imena u izobilju. U tako širokoj ponudi nije problem odabrati bicikl ako znamo što želimo. Malo je onih koji to doista i znaju, osim ako prije nisu posjedovali neki malo bolji bicikl i kretali se u krugovima zaljubljenika u iste.Da bi se upustili u traganje, moramo poznavati neke osnovne komponente od kojih se brdski bicikl sastoji. Dakle, jedan brdski bicikl više poznat kao mountain bike, cijenom pristupačan većini, imat će kruti okvir (bez zadnje suspenzije) više poznat kao „hard tail“ što bi doslovno značilo „tvrdi rep“, prednju amortizirajuću vilicu, mjenjače brzina (prednji i zadnji), gume za zahtjevnije terene i ostale već poznate dijelove najobičnijeg bicikla (kotači, kočnice, sjedalo, pogon, pedale itd.). Kako se osnovni modeli takvih bicikala kreću već od cca. 3 tisuće kuna, na njih se odlučuju i oni koji nemaju posebnih sklonosti prema brdskom biciklizmu, ali bi možda voljeli barem voziti takav bicikl ili ostaviti dojam avanturista. Zašto da ne – koliki danas voze džipove, a da se nisu ni okušali na nekom šumskom putu. S obzirom na to da naše gradske prometnice i biciklističke staze nisu pretjerano glatke, naši „džipovi na dva kotača“ dobro će poslužiti.

Kupovina bicikla danas je vrlo slična kupovini automobila ili pak motocikla. Odaberete željeni model bicikla pa prema dubini džepa odabirete opremu. Pod modelom bicikla podrazumijevamo vrstu okvira, a sve ostalo na jednom biciklu spada pod opremu. Tako će jedan model u svom imenu uvijek imati neku klasifikacijsku oznaku po kojoj ćete znati jel to jači ili slabiji iz svoje klase. Opremu koja je zastupljena na svim biciklima različitih proizvođača proizvode specijalizirane tvornice. Jedan od najpoznatijih proizvođača opreme za bicikle je svima nama dobro poznati Shimano. Uz Shimano su se pojavila mnoga druga imena poput Srama, Truvativa, Formule, Race Facea, Tektra, i drugih…. Sva ta imena sretat ćemo pri kupnji našeg brdskog bicikla, neka češće naravno.

Dakle, pri odabiru bicikla morate si zadati prioritete i prema njima se voditi. Svi mi želimo kupiti što bolji bicikl za što manje novaca. Odredite što vam je važnije: kupiti vrhunski okvir s osnovnim paketom opreme pa ga s vremenom opremati s boljim dijelovima ili, pak, malo teži i ne toliko vrhunski okvir s boljom opremom za istu cijenu. Uzmite u obzir da je zamijeniti volan, lulu volana, sjedalo i pedale ne tako velik trošak, pa njih ne morate nužno svrstavati u prioritete. Spomenimo neke osnovne dijelove te opremu na biciklima.

Okvir

Okvir ili popularno „rama ili frame“ je srce bicikla. Svaki proizvođač trudi se proizvesti okvir koji će biti čvrst, lagan, funkcionalan, pristupačan i prepoznatljiv. Ono što je u automobilističkoj industriji šasija to je u biciklističkoj okvir. Kod proizvodnje okvira postoje neki standardi koji moraju biti zadovoljeni da bi bio kompatibilan s dijelovima koji se nude na tržištu. Poznatiji proizvođači se drže tih pravila, pa tako njihove okvire neće biti problem opremiti opremom koja se nudi po biciklističkim dućanima.

Okviri se ponajviše razlikuju po materijalima izrade, tehnologijama obrade materijala, te geometriji. Neke osnovne kuteve i mjere okvira možete pročitati u našim testovima kako bi dobili sliku što je geometrija bicikla. Najpopularniji i najrasprostranjeniji materijal izrade današnjih okvira je aluminij odnosno njegova legura. Izuzetno je lagan, lako obradiv i, ako je pravilno oblikovan, iznimno je čvrst. Zahvaljujući hidrooblikovanju aluminija, okviri su dobili do sada rijetko viđene oblike cijevi. Sve je više na tržištu i okvira od karbona za koje još uvijek treba izdvojiti nešto više novaca pa se za sada rijetki u rekreativnom segmentu na to odlučuju. Najveću ulogu u upravljivosti bicikla ima „kut vilice“. To je kut koji vilica zatvara s podlogom, pa je tako bicikl upravljiviji što je on veći i obrnuto. Manji kutevi namijenjeni su all-mauntain, freeride i downhill biciklima, dok su oni veći namijenjeni cross country biciklima.

Mjenjači i ručice mjenjača:
Danas su na tržištu najzastupljenija dva proizvođača, a to su Shimano i Sram. Oba proizvođača proizvode nekoliko kategorija prednjih i zadnjih mjenjača te ručica za iste, pa je jedan od osnovnih modela Shimanovih mjenjača ALIVIO dok je Sramov X5, dok u visoku klasu spadaju Shimanov XTR i Sramov XX1. Od najosnovnijeg modela pa do visoke klase, svi oni imaju potpuno jednaku ulogu – mijenjanje brzina. Pitamo se zašto ovaj košta 300 kuna dok je onaj drugi 1800 kuna. Jedna od osnovnih razlika je težina.

U biciklističkom svijetu je odnos cijene i težine obrnuto proporcionalan. Druga osnovna razlika je preciznost i pouzdanost pri mijenjanju brzina. To ne znači da onaj mjenjač od 300 kuna ne odrađuje svoj posao precizno, već da onaj skuplji to radi preciznije. Takve razlike primjećuju vrsni biciklisti koji pod sobom imaju nekoliko tisuća kilometara godišnje. Pa zaključimo, ako se tek kanite zaljubiti u bicikl kao prometalo i oni jeftiniji mjenjači bit će sasvim dobar odabir.

Kotači:

Kod obruča kotača valja obratiti pozornost da su Tubeless ready, a bilo bi dobro da su kako obruči tako i glavčine (nabe) od nekog poznatijeg proizvođača. Najosjetljiviji sastavni dio kotača je glavčina. Ukoliko dođe do oštećenja ležaja unutar glavčine, trošak neće biti zanemariv pa je dobro obratiti pažnju na iste pri odabiru bicikla.

Pogon:

Pogon bi bio naziv koji objedinjuje osovinu pogona, zupčanike te kurble. Danas je mnoštvo raznovrsnih tipova pogona dok je svima zajednička uloga pokretanja bicikla. Svaki tip pogona je za uobičajenu upotrebu dobar. Ukoliko imate želje koristiti bicikl za neke zahtjevnije rekreativne svrhe kao što je cross country, downhill, skakanje ili pak freeride tada je pogon nešto čemu treba posvetiti malo više pažnje. Kod takvih stilova vožnje glavni oslonac su pedale, a ne sjedalo, tako da možemo zaključiti da pogon u tom slučaju trpi najveći teret. Dakle, valja obratiti pažnju na kvalitetu pogona. Ukoliko niste informirani koji su pogoni kvalitetniji, vodite se ostalim dijelovima bicikla. Ako su kočnice, mjenjači i ručice mjenjača iz neke srednje serije kao na primjer SLX od Shimana, tada će najčešće i pogon biti u toj klasi.

Prednja vilica:

Najveću razliku u cijeni kod bicikala različitih proizvođača iste namjene (npr. cross country) s istom klasom opreme čini prednja amortizirajuća vilica. Ako pošteno zagrizete za brdski biciklizam onda je dobra prednja vilica neophodna. Dva imena su najčešća kod hard tail

bicikala do 5000 kuna. To su RockShox i SR Sontour. Vilice ovih proizvođača zadovoljavaju osnovne potrebe gradske i brdske vožnje, ali ako zaista želite dobru vilicu za brdski bicikl, onda će to svakako biti bicikl iznad 8000 kuna.

Kočnice:

Ukoliko bicikl kupujete kako biste se vozili po gradu, a ponekad se odvažili na šume obližnjeg gradskog parka, bilo koje hidraulične disk kočnice će biti dobre. Ako se pak želite odvažiti na neko ozbiljnije brdo ili planinu sa strmim i uskim kamenitim putevima, onda ćete težiti nekoj srednjoj grupi disk kočnica. Shimano, Sram i Tektro su trenutno najčešći bendovi na brdskim biciklima do te će ova prva dva u pravilo raditi nešto bolji posao, ali će i biti na nešto skupljim modelima…

Ovdje smo presjekli dijelove brdskih bicikala uz pretpostavku da ste odluku o vrsti bicikla i namjeni već donijeli prije nego ste se odlučili čitati ovaj prilog. Osnovni pristup kod kupovine svih bicikala je isti.


Gradski bicikli

Hybrid

Gravel

Fitness

Touring

gradski bicikl karakteriziraju tanke gume, veći kotači – uobičajeno 28'', blatobrani, svjetla sprijeda i straga, veće i udobnije sjedalo te visoko postavljen volan, u skupljim izvedbama s brzinama i amortizirajućom vilicom sprijeda.

ovo je tipičan primjer multifunkcionalnog rekreativnog bicikla namijenjenog laganim i ugodnim vožnjama i društvu, ili pak gradskim kretanjima. Nešto je debljih guma stoga može potrpjeti i makadamske ceste te utabane zemljane staze, a kako je opremljen s prijenosima poput ulaznih modela brdskih bicikala, može uspješno savladati i uspone.

bicikli su sve popularniji i traženiji, budući da su namijenjeni aktivnom biciklizmu kako po tvrdim podlogama, tako i šumskim putevima ovi modeli imaju široku primjenu. Oni koji od biciklizma žele nešto više od kretanja, ali bez pretjeranog egzibicionizma, u ovakvom biciklu će naći rješenje. Dolaze sa 26" ili 28'' kotačima i gumama te ponekad i amortizirajućom prednjom vilicom, idealni su za sportske aktivnosti na stazama gradskih parkova, makadamima i pokojem šumskom puteljku.

oni koje priroda, prašina, makadam, leptiri i zelenilo pretjerano ne privlače, a žele se znojiti u svojoj sportskoj odjeći, ili pak u trapericama otići na posao za toplih sunčanih dana, neka svoje rješenje potraže u ovoj vrsti bicikala. Dolaze sa tipičnim cestovnim kotačima, prijenosima prilagođenim većim brzinama i vrlo su lagani. Neke skuplje inačice opremljene su dijelovima s trkačih cestovnih bicikala poput disk kočnica i prednje vilice.

bicikli namijenjeni dugim turama i takve ćete sretati na našim magistralnim cestama s okačenim torbama i vozačima napaćenih lica koji su izgubili mnogo tekućine, a i ponešto kila, ali baš takav bicikl ih neće iznevjeriti.

Ovdje nismo naveli sve vrste bicikala, jer ona osnovna podijela, cestovni i brdski bicikli, to je vjerojatno već svima poznato i čemu služe i kako izgledaju ;).