Ako ste tek započeli svoju pro ili rekreativnu biciklističku karijeru, vidjeli ste da, uglavnom, iskusni biciklisti nose biciklističke naočale na vožnjama pa čak i kad nema sunca. Ako se pitate zašto, onda nastavite čitati :).
Zaštita, odgovor je zaštita :).
Bilo da se vozite po cesti ili kroz šumu, vaše oči su izložene i nisu iza vizira kao što je to kod motorista ili iza prednjeg leće kao što je to u autu. Da bi ih zaštitili trebaju vam naočale :). Iako vam se čini da su naočale artikl koji možete zaboraviti na vožnju, onaj tren kad vam u oko uleti mušica dok jurite 50 km/h niz neku otvorenu cestu, predomislit ćete se.
Ako se pak vozite po mokroj cesti, a ispred vas kolega bez blatobrana, sve kapljice koje podižu kotači vašeg kolege će ići vama u oči i nećete moći voziti koncentrirati ili nećete moći voziti uopće. Također na cesti se zna dogoditi da guma bicikla koji je ispred vas u zrak baci i neki kamenčić koji obično leti daleko većom brzinom prema vama i ne želite da vam taj kamenčić doleti u oko. I kad isključimo sve ovo navedeno, ako se vozite brzo, oči će vam suziti i opet nećete vidjeti kako bi trebali.
Sve ovo je primjenjivo i u šumi s tim da je u šumi još pored toga i prašina koju diže onaj vozač ispred vas, zatim granje i lišće sa stabala koje ne primjećujete jer ste koncentrirani na stazu. Dakle razloga za nositi naočale je i više nego dovoljno.
Iz navedenog dolazimo do zaključka da treba nositi naočale. A izbor naočala za bicikl je više nego dovoljan da zadovolji baš sve bicikliste :). Postoje naočale sa izmjenjivim staklima pa ćete po kiši i u oblačno vrijeme imati prozirna leće, u sumrak narančasta, a za jakog sunca ćete imati leće sa UV zaštitom koja štite i od sunca. Ako vas sunce ne smeta, onda možete cijelu vožnju odraditi sa prozirnim staklima. Ova vrsta naočala zna biti nepraktična ukoliko vam se svjetlost na terenu dinamično mijenja na vožnji pa iz mračne šume izađete na sunčanu livadu. Da bi tome doskočili, proizvođači su napravili biciklističke naočale sa fotosenzibilnim staklima, ta leće reagiraju na svjetlo te će u šumi biti gotovo prozirna, a na otvorenom i jakom svjetlu će se zatamniti. Većina biciklista koji su često na vožnjama nose takve naočale jer ne moraju mijenjati leće, a da naglasimo da izmjenjiva leće morate i nositi na vožnju onda. Olakotna okolnost je da to nisu prava “leće” već su izrađena od određene vrste plastike pa su nerijetko savitljiva i izdržljiva i možete ih nositi u torbici na vožnju. Fotosenzibilne naočale u pravilu se vrednuju prema brzini reakcije. Što brže reagiraju na promjenu svjetlosnih uvijeta to su kvalitetnije i bolje. Kada na vožnji sa sunčanog otvorenog prostora uletite u mračnu šumu, važno je da naočale brzo odreagiraju, kako bi vidjeli teren i gdje se vozite :).
Biciklističke naočale su danas prepune naprednih tehnologija i imaju razne mogućnosti koje su vam potrebne. Sve to ovisi o brendu i modelu, ali svakako je uočljiv napredak na lećama, konstrukciji naočala koje su podesive u nazalnom dijelu, ručkice koje se rotiraju, podešavanje kuta leća i materijali od kojih su izrađene. Dobre naočale su lagane i ne osjetite da ste nešto stavili na lice i na oči.
Potrebno je obratiti pažnju i na model naočala, da vam budu udobne i da vam se ne naslanjaju na obraze i na lice, pogotovo ako nemaju okvir oko leća. Naočale bez donjeg dijela okvira vas mogu ozljediti prilikom pada. Obratite pažnju da su vam naočale udobne i kad ih idete kupovati ponesite kacigu koju nosite na vožnju da vidite da li će vam kaciga smetati i naslanjati se na naočale, što nije rijetkost.
Biciklističke naočale nekih brendova dolaze i sa nosačem za leće s dioptrijom, tako da se ne može dogoditi da ne nađete ono što vam treba i paše. Nema opravdanja 😀